Commentaar: Hoe het oude kastenstelsel van India levens in Silicon Valley verpest

Het lijkt misschien bizar dat het kastenstelsel, een eeuwenoud systeem dat de menselijke samenleving organiseert en stratificeert, een grote rol blijft spelen bij het beslissen welke Indianen welvarend zijn en welke niet binnen een ruimte die velen als een uber-meritocratie beschouwen — het Amerikaanse technologielandschap.

Een recente rechtszaak tegen twee Indiërs, aangespannen door het California’s Department of Fair Employment and Housing namens een andere Indiaan, heeft de afgelopen maanden om de verkeerde redenen furore gemaakt. Het heeft duidelijk gemaakt hoe het Indiase kastenstelsel een van de meest gemarginaliseerde groepen in India heeft geterroriseerd.

Maar deze keer gebeurt het in de Amerikaanse technologie-industrie, een plek die mensen normaal gesproken associëren met gelijkheid en een dorst naar talent, ongeacht huidskleur, ras, religie of enig ander geloof.

Kaste is een 2000 jaar oud systeem voor het classificeren van de samenleving op het Indiase subcontinent — of welke andere definitie dan ook die kan worden gebruikt voor de geografische spreiding die is uitgeput en vervolgens geamputeerd door de Britse koloniale overheersing.

In deze gelaagdheid stonden de priesters – of de “Brahman” -klasse – aan de top, de krijgers of “Kshatriya’s” kwamen daarna, de kooplieden of “Vaishyas” vormden de derde rij, terwijl arbeiders, ambachtslieden en bedienden, bekend als “Shudras”, kwam als laatste en diende in wezen de andere drie kasten. Natuurlijk is het niet zo eenvoudig — in werkelijkheid zijn er meer dan 5.000 kasten en meer dan 25.000 onderkasten in India, voortgekomen uit pure geografische, culturele en religieuze diversiteit.

Wat echter homogeen is in het hele land, is een andere categorie die volledig buiten het kastensysteem bestaat, op een zo lage trede dat als je gedwongen zou worden om met de ergste morele en fysieke degradatie te komen die je maar kunt bedenken, ze in alle waarschijnlijkheid verbleekt in vergelijking met wat er door de eeuwen heen in India is gebeurd en dat nog steeds doet.

Deze mensen die geacht worden op de laagste trede te staan, zijn de Dalits. De zelfbenoemde Dalit betekent ‘onderdrukt’, maar ze worden door de Indiase samenleving ook wel ‘achoot’ of ‘onaanraakbaar’ genoemd. Dalits zijn van oudsher betrokken geweest bij beroepen zoals het werken met leer, het schoonmaken van riolen of het doden van ratten en werden daarom als ‘geestelijk onrein’ beschouwd.

Nog niet zo lang geleden, als een Dalit een hogere kaste over de weg zag lopen, moesten ze zichzelf op de grond werpen om de persoon van de hogere kaste (UC) niet met hun schaduw te besmetten. Overtreders zouden worden geslagen, vaak tot de dood, en ongelovig zijn ze dat nog steeds.

Overal in India mogen Dalits – die minstens 25% van de bevolking uitmaken, of maar liefst 400 miljoen mensen – geen water putten uit de bronnen van UC’s. Dalit-kinderen krijgen geen onderwijs of kunnen niet studeren met UC-collega’s; hun dorpen zijn gescheiden en daarom is het hun verboden door de hogere kasten te lopen; ze kunnen niet eten waar UC’s eten; ze kunnen niet bidden waar UC’s bidden en God helpt hen als ze uit hun kaste trouwen. Hun vrouw en kinderen worden op serieschaal fysiek en seksueel misbruikt.

Als iemand als Dalit wordt geboren, sterft hij als Dalit, en hun kinderen zijn vrijwel zeker voorbestemd tot een leven zonder opwaartse mobiliteit.

Terwijl veel geleerden beweren dat het kastenstelsel inflexibeler werd onder de Britten, die het transformeerden in een rigide, gemakkelijker bestuurbare structuur die Brahmanen nog meer bevoorrechte, anderen zeggen dat dit verhaal slechts een poging is van Indiase Amerikanen uit de hogere kaste om geschiedenisboeken te herschrijven en elke vermelding van Dalit-onderdrukking uitwissen. Hoewel de Britse Raj een complex, destructief effect had op kaste, werd de premoderne geschiedenis van India ook zeer zeker bepaald door kasten.

Om terug te komen op de rechtszaak, is de focus gericht op een Dalit-ingenieur – John Doe voor de doeleinden van de rechtszaak – die twintig jaar ervaring heeft in softwareontwikkeling die onder leiding van Sundar Iyer bij Cisco werd geplaatst.

Iyer was afgestudeerd aan het Indian Institute of Technology (IIT) en groeide op in Bombay als indiaan uit de hogere kaste. Hij voltooide ook zijn doctoraat aan Stanford, richtte twee bedrijven op die beide werden overgenomen door Cisco, en werd uitgeroepen tot MIT Innovator van het jaar. Een man van wetenschap en rede, en een persoon die waarde hecht aan ideeën, zou je je kunnen voorstellen.

Net als Iyer studeerde John Doe ook af aan IIT.

De rechtszaak beweert dat de hogere kaste Iyer John Doe herkende en hem onmiddellijk begon belachelijk te maken in het bijzijn van alle andere Indiase werknemers van de hogere kaste bij Cisco, door te zeggen dat John Doe een Dalit was en alleen naar de technische school ging vanwege positieve actie. die India in 1980 onder de toenmalige premier VP Singh heeft geïmplementeerd.

Toen John Doe aan het personeelsteam van Cisco aangaf dat hij een klacht wilde indienen, zou de afdeling hem hebben verteld dat “kastendiscriminatie niet onwettig was”. Kort daarna merkte John Doe dat hij gedegradeerd werd van zijn hoofdrol in twee projecten. Volgens de rechtszaak voerde Iyer twee jaar lang een aanhoudende aanval op de carrière van John Doe. Hij isoleerde hem, gaf hem geen bonussen en verijdelde alle kansen op promotie.

Toen, in een tragische dubbele klap, werd Iyer vervangen door Ramana Kompella, ook een ingenieur van de hogere kaste, die in een niet zo opmerkelijk toeval – gezien hoe sterk genetwerkte Indiase techneuten uit de hogere kaste zijn – ook naar IIT ging. 90% van de Indiase immigranten in de VS behoort tot de hogere kaste. Hij liep een jaar achter op Iyer voor zijn studie en ging ook naar Stanford. Kompella ging uiteindelijk lesgeven bij Purdue voordat hij naar Google vertrok en werkte vervolgens bij Cisco.

Als John Doe dacht dat zijn redding eindelijk was aangekomen, had hij zich niet meer kunnen vergissen. Hetzelfde patroon van intimidatie zou zich onder Kompella voortzetten.

“Omdat ze allebei wisten dat Doe Dalit is, hadden ze bepaalde verwachtingen van hem bij Cisco”, stelt de rechtszaak.

“Van Doe werd verwacht dat hij een kastenhiërarchie op de werkplek accepteerde waar Doe de laagste status binnen het team had en als gevolg daarvan minder loon, minder kansen en andere inferieure arbeidsvoorwaarden kreeg vanwege zijn religie, afkomst, nationale afkomst/etniciteit en ras/kleur.”

Cisco heeft dit ten stelligste ontkend. “Cisco zet zich in voor een inclusieve werkplek voor iedereen”, zei het bedrijf in een verklaring op de online nieuwssite de draad.

“We hebben robuuste processen om door medewerkers geuite zorgen te melden en te onderzoeken, die in deze zaak zijn gevolgd en dateert uit 2016, en we hebben vastgesteld dat we volledig in overeenstemming waren met alle wetten en ons eigen beleid. Cisco zal zich krachtig verdedigen tegen de aantijgingen in deze klacht.”

Tot dusver zijn noch Iyer noch Kompella met openbare verklaringen over de rechtszaak naar buiten gekomen.

De rechtszaak leidde onmiddellijk tot een golf van verhalen van Dalit-techneuten die hun vervolging in de VS door hoge-kaste-indianen uiteenzetten. Minstens 250 Dalit-techneuten die in bedrijven als Google, Facebook, Microsoft, Apple en Netflix werken, hebben gevallen gemeld van intimidatie, vernedering, pesterijen en loopbaanonderbrekingen door Indianen van hoge kaste.

Een Dalit-vrouw uit de Valkimi-kaste, die van oudsher bezig was met het opruimen van uitwerpselen, werd vernederd door haar Indiase collega’s en vroeg om op te ruimen na teamvergaderingen als een soort zieke grap. Een andere Cisco-hand die daar tussen 2007 en 2013 werkte, zei dat zijn peer group onophoudelijk hun eigen kaste-identiteiten besprak en constant probeerde de zijne te achterhalen.

Dalits worden door de meeste hindoes uit de hogere kaste nog steeds beschouwd als in wezen onmenselijk, genetisch inferieur en lui. Dit is een speciale maatschappelijke codering geweest, die moeiteloos van generatie op generatie wordt doorgegeven.

Je ontwerpt misschien de beste netwerkswitches of visuele AI-interfaces en bent afgestudeerd aan de meest elitaire instellingen, maar dat heeft geen verschil gemaakt voor hoe mensen zijn geconditioneerd om te denken als het gaat om de wieg van de kaste waar mensen vandaan komen.

Dus als een hechte club van hogere-kaste-indianen samenkomt, kun je er zeker van zijn dat de kans groot is dat de teamsamenstelling voor gewaardeerde projecten, promoties en bonussen alleen voor de uitverkorenen zal zijn.

Ondertussen wordt het leven van Dalit-ingenieurs gestalkt door de dagelijkse angst om buiten de deur te worden gezet.

Gepest, vernederd, met carrières aan flarden en ingetrokken H-1B-visa, blijft hun geschiedenis een levende nachtmerrie.

Gerelateerde dekking:

Pandemie wordt een perfecte gelegenheid voor Amazon en Reliance om met elkaar te strijden

Een duizelingwekkende stroom van zakelijke lanceringen en overnames hebben het nieuws gedomineerd, maar wat doet Amazon in vredesnaam door te proberen te investeren in Reliance?

NEC gebruikt blockchain om Indiaas IT-talent te matchen met Japanse bedrijven

Het bedrijf is van mening dat blockchain de beste aanpak is om het Japanse tekort aan IT-vaardigheden tegen te gaan.

Jio komt door het eerste kwartaal terwijl Reliance vertrok met een belang van 66,5%5%

Indiase telecom meldt dat de omzet met een derde is gestegen, de EBITDA met meer dan 55% is gestegen en de nettowinst met 183% is gestegen.

Indiase kassatanks, Amazon en Netflix gedijen, maar zullen ze worden gereguleerd?

De pandemie heeft de stijgende populariteit van digitaal entertainment verder gestimuleerd.

TikTok’s Indiase klonen hebben veel geluk en geld nodig om de magie van het origineel opnieuw te creëren

Nu de spigot van Chinees geld is belemmerd door een nieuwe wet, wordt de uitdaging nog groter.

Posted By : togel sidney